Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The Coquette tells the much-publicized story of the seduction and death of Elizabeth Whitman, a poet from Hartford, Connecticut. Written as a series of letters--between the heroine and her friends and lovers--it describes her long, tortuous courtship by two men, neither of whom perfectly suits her. Eliza Wharton (as Whitman is called in the novel) wavers between Major Sanford, a charming but insincere man, and the Reverend Boyer, a bore who wants to marry her. When, in her mid-30s, Wharton finds herself suddenly abandoned when both men marry other women, she willfully enters into an adulterous
Women --- Whitman, Elizabeth, --- Wharton, Eliza,
Choose an application
Wharton --- Philip Wharton --- Duke of --- 1698-1731 --- Fiction --- Riperdá --- Juan Guillermo --- 1680-1737
Choose an application
Wharton --- Philip Wharton --- Duke of --- 1698-1731 --- Fiction --- Riperdá --- Juan Guillermo --- 1680-1737
Choose an application
Riperdá --- Juan Guillermo --- Duke of --- 1680-1737 --- Fiction --- Wharton --- Philip Wharton --- 1698-1731
Choose an application
Wharton --- Philip Wharton --- Duke of --- 1698-1731 --- Fiction --- Riperdá --- Juan Guillermo --- 1680-1737
Choose an application
The first book-length study of pioneering and prolific filmmakers Ted and Leo Wharton, Silent Serial Sensations offers a fascinating account of the dynamic early film industry. As Barbara Tepa Lupack demonstrates, the Wharton brothers were behind some of the most profitable and influential productions of the era, including The Exploits of Elaine and The Mysteries of Myra, which starred such popular performers as Pearl White, Irene Castle, Francis X. Bushman, and Lionel Barrymore. Working from the independent film studio they established in Ithaca, New York, Ted and Leo turned their adopted town into "Hollywood on Cayuga." By interweaving contemporary events and incorporating technological and scientific innovations, the Whartons expanded the possibilities of the popular serial motion picture and defined many of its conventions. A number of the sensational techniques and character types they introduced are still being employed by directors and producers a century later.
Motion pictures --- Silent films --- Film serials --- History. --- History. --- History. --- Wharton, Theodore. --- Wharton, Leopold, --- Wharton Studio (Ithaca, N.Y.) --- Whartons, Serials, Silents, Ithaca, Buffalo Bills, Eugenics, Wallingford, Myra.
Choose an application
Quel regard sommes-nous aujourd’hui à même de porter sur la fiction romanesque d’Edith Wharton (1862-1937), trop souvent peut-être rangée sous l’étiquette « esthétique et beaux chapeaux » ? Cette œuvre témoin d’une fin de siècle encore marquée par un certain idéal du beau, du bon, du vrai, et déjà à l’écoute des trépidations du XXe siècle naissant est une pierre angulaire de la littérature américaine. Située aux avant-postes de la modernité, comme à la charnière de deux cultures (américaine et européenne), elle tente de garder intacte l’image d’un monde qui disparaît tout en inscrivant avec lucidité et esprit le fruit d’une méditation sur le sujet humain, ses entreprises et ses productions, notamment la création artistique. Dans trois de ses romans, Chez les heureux du monde (1905), Les Beaux Mariages (1913) et Le Temps de l’innocence (1920), Edith Wharton s’interroge sur la place de l’objet dans la nouvelle économie des savoirs et le libéralisme de son Amérique appelés tous deux à se heurter aux apories idéologiques du début du XXe siècle. Son œuvre de facture classique considère la dimension d’affect qui s’installe entre tout sujet et son objet de désir, que ce dernier appartienne à l’univers domestique (objet de consommation, de décoration), à celui de l’art (littérature, arts plastiques et visuels, architecture, musique), ou à la relation amoureuse. Edith Wharton place au cœur de son œuvre nostalgique dont les pastels et autres couleurs légèrement surannées ne sont pas le moindre charme, une dialectique subtile entre l’identité féminine, la relation esthétique et l’objet du désir humain dans une société dominée par les semblants sociaux et culturels. Elle nous invite à repenser l’art non seulement à travers les objets qui s’échangent, se consomment et réjouissent notre regard, mais aussi en fonction du lien social qu’il est appelé à créer, des affects qu’il suscite, de l’éthique qu’il soutient. Enfin, elle nous rappelle l’évidence : l’art est autant ce qui…
Colette, Sidonie G.C. --- Literature (General) --- Edith Wharton --- esthétique --- fiction
Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|